Sprekers congres

Tjip de Jong
Docent master onderwijskunde


Dr. Tjip de Jong is organisatieadviseur en onderzoeker. Hij bestudeert en adviseert mensen (in organisaties) die werk maken van verandering, leren en innovatie.

Kjell Lutz
Dagvoorzitter


Meer informatie volgt.

Oscar Reijmerink
Didactisch beeldcoach


Oscar is In 2003 afgestudeerd als fysiotherapeut aan de Hogeschool Rotterdam. In de jaren hierna is hij als fysiotherapeut in loondienst en als praktijkeigenaar werkzaam geweest in een eerstelijnspraktijk. In die periode is hij ook les gaan geven, eerst freelance op het MBO bij verschillende opleidingen en daarna op het HBO aan de opleiding fysiotherapie. In 2017 is hij afgestudeerd als Master of Education en in 2020 als Beeld- en didactisch coach. 

Op dit moment is hij fulltime betrokken bij de opleiding fysiotherapie en geeft hij cursussen aan collega fysiotherapeuten in het werkveld.

Anne Marije Steensma
Docent/opleider Masteropleiding Physician Assistant


Vanaf 2007 werkzaam als docent/opleider bij de Masteropleiding Physician Assistant, Hogeschool Utrecht. Taken: coördineren en geven van onderwijs, studentbegeleiding en -coaching, onderwijsontwikkeling ten aanzien van professionele- en beroepsontwikkeling en het jaarlijks verzorgen van de opleidertraining (training voor huisartsen en medisch specialisten die een Physician Assistant gaan opleiden).

Gerda Bos
Hogeschooldocent


Gerda is HBO-Verpleegkundige en heeft Verplegingswetenschap en Bedrijfskunde gestudeerd. Ze heeft diverse (hoger) management- en adviesfuncties vervuld in de gezondheidszorg. Op dit moment is zij werkzaam als docent van de hbo-verpleegkunde bij de Academie Gezondheid en Vitaliteit aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Als docent verbindt zij onderwijs, onderzoek en praktijk met elkaar, waarbij haar focus is gericht op resultaten en duurzame verbeteringen in de zorg voor cliënten. Haar expertise ligt op het terrein van verpleegkundig leiderschap en ondernemerschap, evidence based practice en interprofessioneel samenwerken. Zij coacht en begeleidt hbo-verpleegkunde studenten in de afstudeerfase, waarbij verpleegkundig leiderschap en ondernemerschap centraal staat. Daarbij is zij een ervaren coach van hbo-verpleegkundigen en verzorgt zij scholing op het gebied van verpleegkundig leiderschap en ondernemerschap om in samenwerking met de patiënt en stakeholders de best beschikbare evidence persoonsgericht, interprofessioneel en efficiënt vorm te gegeven.

Dr. Thijs van Houwelingen
Postdoctoraal onderzoeker bij het Lectoraat Technologie voor Zorginnovaties en docent


Dr. Thijs van Houwelingen (1983) is postdoctoraal onderzoeker bij het Lectoraat Technologie voor Zorginnovaties, docent Verpleegkunde en docent Klinische Gezondheidswetenschappen. In zijn onderzoek houdt Thijs zich bezig met technologische innovaties binnen de verpleegkundige zorg, en specifiek hoe verpleegkundigen hierin geschoold dienen te worden.  

Rosa de Vries
Onderzoeker en ontwerper bij het Lectoraat Co-Design


Rosa de Vries (1988) is onderzoeker en ontwerper bij het Lectoraat Co-Design. Met een achtergrond in Werktuigbouwkunde en een passie voor mensgericht ontwerpen en co-design werkt ze graag aan echte oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken, onder ander in de zorg.  

Sanne Sweersch
Inhoudsdeskundige 


Sanne heeft een achtergrond in de medische antropologie en sociologie (Universiteit van Amsterdam). Ze doet bij Leyden Academy onderzoek naar het gebruik van narratieven als kwaliteitsinstrument in de zorg. Kwalitatieve zorg begint bij het welbevinden van de cliënt. De uitdaging is om deze ervaren kwaliteit een net zo belangrijke plek in de zorgpraktijk te geven als de normatieve metingen en lijsten. Naast dit onderzoek ontwikkelt ze lesmateriaal en geeft ze trainingen omtrent de thema’s van het Leefplezierplan.

Marie-Louise Kok
Digital learning specialist 


Als digital learning expert verzorgt Marie-Louise bij kennisinstituut Leyden Academy on Vitality and Ageing onder meer MOOC’s, online leerplatformen en leerprogramma’s. Ze is tevens een van de coördinatoren van het partnership van Leyden Academy in de Education Campus van EIT Health, in de voorziening van onderwijs voor professionals in Europees verband. Met een achtergrond in media en marketing, ontwikkelt Marie-Louise o.a. leercontent, microlearning en cursussen en ze hanteert daarbij de Lean Startup methode.







Sprekers masterclass

Peter Joosten
Blogger, podcaster, spreker en adviseur



Peter Joosten MSc. heeft aan de Rijksuniversiteit Groningen Bedrijfskunde en Journalistiek gestudeerd. Naast blogger en podcaster (Biohacking Impact podcast) is hij spreker en adviseur bij diverse bedrijven en instellingen, waaronder TEDx, The Biohacker Summit en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is auteur van het boek Biohacking, de toekomst van de maakbare mens.

Als gastdocent is hij verbonden aan de Technische Universiteit Eindhoven (Master Human Technology Interaction), Bildung Academie Leiden (thema: zorginnovatie) en de School voor Journalistiek, Hogeschool van Utrecht (thema: mensverbetering).

Peter wordt daarnaast regelmatig geïnterviewd voor televisieprogramma’s, kranten, radio en magazines over biohacking en de impact van technologie op de mens (waaronder RTL5, BNNVARA, Radio 1, Men’s Health, BNR Nieuwsradio, Volkskrant, Tegenlicht en De Correspondent).

Martijn Aslander 
Stand-up filosoof, ideeënbedenker, boardroom sparring partner en organizonderdeskundige


Martijn Aslander is professioneel lifehacker en verbinder van mensen, informatie en ideeën. Hij is schrijver, veelgevraagd spreker op congressen en geeft advies aan overheid en bedrijfsleven.Zowel in zijn publicaties als op het podium laat hij de ongekende mogelijkheden zien van de huidige netwerksamenleving voor mens en arbeidsmarkt.

De ‘nieuwe renaissance’, waarin kennisverspreiding sneller gaat dan ooit, biedt enorme kansen voor mensen om zich bottom-up te organiseren en sneller, efficiënter en zonder bureaucratie dingen voor elkaar te krijgen en oplossingen te vinden voor moeilijke vraagstukken Lerend Organiseren is in 2017 een herziende uitgave verschenen. Binnenkort zal ook zijn boek Nooit af in het onderwijs verschijnen.

Paul Kirschner
Universiteitshoogleraar en hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit


Paul A. Kirschner is Universiteitshoogleraar en hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit. Hij is ook Visiting Professor Onderwijs met een leerstoel in Leren en Interactie in de Lerarenopleiding aan Oulu University (Finland) waar hij ook een Eredoctoraat heeft (doctor honoris causa). Hij is een internationaal erkende expert op zijn gebied met meer dan 350 wetenschappelijke publicaties. Hij heeft zitting gehad in de Onderwijsraad in de periode 2000-2004 en is lid van de Wetenschappelijk Technische Raad van SURF.

Hij schrijft regelmatig voor Didactief (de kolom KirschnerKiest over wat docenten kunnen met wetenschappelijke resultaten). Hij is hoofdauteur van het boek Op de schouders van reuzen (ook gratis verkrijgbaar op ww.opdeschoudersvanreuzen.nl) en medeauteur van het twee boeken over mythes in het onderwijs Jongens zijn slimmer dan meisjes XL en Juffen zijn toffer dan meesters. Hij wordt gezien als expert op veel gebieden en vooral het ontwerpen van effectief, efficiënt en bevredigend onderwijs, computerondersteund samenwerkend leren (CSCL), mediagebruik in het onderwijs en het verwerven van complex cognitieve vaardigheden.

Dieter Möckelmann
Eigenaar Dieter.nl, voor trainingen en consultancytrajecten in het onderwijs


Oorspronkelijk is Dieter geschiedenisdocent en hij werkte dan ook jarenlang voor Kennisnet als sectormanager primair onderwijs. Sinds 1 januari 2010 heeft hij zijn eigen bedrijf, Dieter.nl. Vanuit dit bedrijf verzorgt Dieter Möckelmann trainingen en consultancytrajecten voor het onderwijs, waarbij de effectieve inzet van ICT de rode draad is.

De laatste jaren is hij een veelgevraagd spreker en dagvoorzitter en soms wordt hij ‘trendwatcher in het onderwijs’ genoemd. Daarnaast heeft hij een eigen label ‘Like to Share’. Onder dit label organiseert hij evenementen die gaan over de impact van technologie op onderwijs en is hij hoofdredacteur van het Like to Share magazine.

Geschiedenis heeft nog steeds zijn passie. Tijdens zijn opleiding tot leraar is hij in aanraking gekomen met het internet. Direct zag Dieter de kans voor geschiedenisleraren (en geïnteresseerden) om het internet te gebruiken. Dat heeft geleid tot het huidige Historien.nl, een team van auteurs schrijft geschiedenis! Een onafhankelijke Nederlandse geschiedeniswebsite met dagelijks nieuws, artikelen, recensies, interviews en beeldmateriaal over uiteenlopende historische onderwerpen.