Sprekers congres

Menno de Bree
Docent ethiek en filosofie bij UMCG


Menno is filosoof. Hij doceert ethiek en filosofie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. Daarnaast geeft hij lezingen, trainingen en colleges in binnen- en buitenland. Elke zaterdag verschijnt zijn column ‘imperfecties’ in Het Financieele Dagblad, waarin hij zijn observaties koppelt aan een eigenzinnige behandeling van prangende levensvragen.

Lia Bijkerk
Onderwijskundige


Lia Bijkerk is sinds 1988 eigenaar van Edufit, een onderwijskundig trainings- en adviesbureau. Ze heeft zowel Pedagogiek als Onderwijskunde gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. In 2014 volgde ze de post-hbo-opleiding ‘Onderwijs en moderne media’ bij de Hogeschool Leiden. Lia heeft diverse boeken geschreven over Activerende werkvormen en Activerend opleiden.

Bij diverse hbo-instellingen heeft Lia trajecten uitgevoerd om de didactische bekwaamheid van de docenten te verhogen

Anna de Rijk
Oprichter stichting Zin in Onderwijs


Ik kom oorspronkelijk uit het jeugdwerk, maar ben al snel betrokken geraakt bij het onderwijs. Ik heb in projecten van de VO-raad meegewerkt aan onderwijsinnovaties, stimulering van loopbaanoriëntatie in vo en MBO en ontwikkeling van leiderschap. Ik geloof dat het de belangrijkste taak van onderwijs is om leerlingen alle kansen te bieden zichzelf te worden. Om te ontdekken, uit te vinden en fouten te kunnen maken. Onderwijs is voor mij werken aan de ontwikkeling van de hele mens, zorgen dat een kind/jongere zich kan ontplooien en ontwikkelen zodat de leerling zelf zijn toekomst vorm kan geven doordat hij weet wie hij is en wat hem drijft.

Els van Osch
Oprichter stichting Zin in Onderwijs


ik ben een onderwijsmens in hart en nieren. Begonnen als docent in het v(mb)o, heb ik allerlei functies en taken in onderwijssettings (van VO tot HO) gehad. Van decaan tot lerarenopleider, van innovator tot schooldirecteur.  Voor mij gaat onderwijs vooral om contact en relatie, het samen met anderen doen, samen leren, reflecteren en ontwikkelen. Het aanwakkeren van nieuwsgierigheid en motivatie is dé taak van de docent. Vertrouwen hebben in de autonomie van de student en vertrouwen dat de wil om te leren er van nature is. Door het met elkaar te doen en vanuit het waarom te vertrekken, wordt alle onderwijs zinvol.

Saskia Wenninger
Mediawetenschapper, adviseur & onderwijskundig ontwerper


Meer informatie volgt.

Kjell Lutz
Dagvoorzitter


Meer informatie volgt.

Leon van de Rijt
Talent Connector Ucreate


Ik ben –na het grootste deel van mijn werkend leven bij Defensie doorgebracht te hebben- vooral op zoek gegaan naar vraagtekens. Ik werk momenteel aan meerdere dingen, maar vooral aan de crossover tussen de gezondheidszorg en de creatieve industrie samen met mijn collega’s. De waarom-vraag die creatievelingen altijd en altijd goed weten te stellen, probeer ik ook binnen het onderwijs te brengen. Ik zie vooral toekomst in meer en meer ontwerpgericht denken voor jonge mensen. Toekomstig werk vraagt van jonge mensen dat ze vooral blijven nadenken over waarom ze dingen doen en vervolgens hoe ze de complexiteit aan kunnen pakken. Met het onderwijs probeert UCREATE hier de crossover te maken.

Ellen de Kwant
Onderwijskundige en hogeschooldocent


Ellen de Kwant is afgestudeerd als onderwijswetenschapper aan de Universiteit Utrecht en heeft een achtergrond als zorg- en onderwijsprofessional.

Op dit moment werkt zij als senior onderwijskundig adviseur voor het Instituut voor BewegingsStudies van de Hogeschool Utrecht (HU). Daarnaast is zij werkzaam voor het HU-brede Teaching and Learning Network(TLN).  Haar werkzaamheden bestaan voornamelijk uit het begeleiden van opleidingen bij het (her)ontwerpen en implementeren van onderwijsinnovaties.

Als onderzoeker neemt zij deel aan de onderzoekswerkplaats – Beoordeling in het Beroepsonderwijs – onder leiding van Liesbeth Baartman. Samen met Liesbeth werkt zij aan twee onderzoeksprojecten. Eén daarvan is de doorontwikkeling van het  KwaliteitsInstrument Toetsing (KIT 2.0), waarin de basisprincipes van programmatisch toetsen zijn verwerkt.

Gerda Bos
Hogeschooldocent


Gerda is HBO-Verpleegkundige en heeft Verplegingswetenschap en Bedrijfskunde gestudeerd. Ze heeft diverse (hoger) management- en adviesfuncties vervuld in de gezondheidszorg. Op dit moment is zij werkzaam als docent van de hbo-verpleegkunde bij de Academie Gezondheid en Vitaliteit aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Als docent verbindt zij onderwijs, onderzoek en praktijk met elkaar, waarbij haar focus is gericht op resultaten en duurzame verbeteringen in de zorg voor cliënten. Haar expertise ligt op het terrein van verpleegkundig leiderschap en ondernemerschap, evidence based practice en interprofessioneel samenwerken. Zij coacht en begeleidt hbo-verpleegkunde studenten in de afstudeerfase, waarbij verpleegkundig leiderschap en ondernemerschap centraal staat. Daarbij is zij een ervaren coach van hbo-verpleegkundigen en verzorgt zij scholing op het gebied van verpleegkundig leiderschap en ondernemerschap om in samenwerking met de patiënt en stakeholders de best beschikbare evidence persoonsgericht, interprofessioneel en efficiënt vorm te gegeven.

 
 
 



Sprekers masterclass

Peter Joosten
Blogger, podcaster, spreker en adviseur



Peter Joosten MSc. heeft aan de Rijksuniversiteit Groningen Bedrijfskunde en Journalistiek gestudeerd. Naast blogger en podcaster (Biohacking Impact podcast) is hij spreker en adviseur bij diverse bedrijven en instellingen, waaronder TEDx, The Biohacker Summit en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is auteur van het boek Biohacking, de toekomst van de maakbare mens.

Als gastdocent is hij verbonden aan de Technische Universiteit Eindhoven (Master Human Technology Interaction), Bildung Academie Leiden (thema: zorginnovatie) en de School voor Journalistiek, Hogeschool van Utrecht (thema: mensverbetering).

Peter wordt daarnaast regelmatig geïnterviewd voor televisieprogramma’s, kranten, radio en magazines over biohacking en de impact van technologie op de mens (waaronder RTL5, BNNVARA, Radio 1, Men’s Health, BNR Nieuwsradio, Volkskrant, Tegenlicht en De Correspondent).

Martijn Aslander 
Stand-up filosoof, ideeënbedenker, boardroom sparring partner en organizonderdeskundige


Martijn Aslander is professioneel lifehacker en verbinder van mensen, informatie en ideeën. Hij is schrijver, veelgevraagd spreker op congressen en geeft advies aan overheid en bedrijfsleven.Zowel in zijn publicaties als op het podium laat hij de ongekende mogelijkheden zien van de huidige netwerksamenleving voor mens en arbeidsmarkt.

De ‘nieuwe renaissance’, waarin kennisverspreiding sneller gaat dan ooit, biedt enorme kansen voor mensen om zich bottom-up te organiseren en sneller, efficiënter en zonder bureaucratie dingen voor elkaar te krijgen en oplossingen te vinden voor moeilijke vraagstukken Lerend Organiseren is in 2017 een herziende uitgave verschenen. Binnenkort zal ook zijn boek Nooit af in het onderwijs verschijnen.

Paul Kirschner
Universiteitshoogleraar en hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit


Paul A. Kirschner is Universiteitshoogleraar en hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit. Hij is ook Visiting Professor Onderwijs met een leerstoel in Leren en Interactie in de Lerarenopleiding aan Oulu University (Finland) waar hij ook een Eredoctoraat heeft (doctor honoris causa). Hij is een internationaal erkende expert op zijn gebied met meer dan 350 wetenschappelijke publicaties. Hij heeft zitting gehad in de Onderwijsraad in de periode 2000-2004 en is lid van de Wetenschappelijk Technische Raad van SURF.

Hij schrijft regelmatig voor Didactief (de kolom KirschnerKiest over wat docenten kunnen met wetenschappelijke resultaten). Hij is hoofdauteur van het boek Op de schouders van reuzen (ook gratis verkrijgbaar op ww.opdeschoudersvanreuzen.nl) en medeauteur van het twee boeken over mythes in het onderwijs Jongens zijn slimmer dan meisjes XL en Juffen zijn toffer dan meesters. Hij wordt gezien als expert op veel gebieden en vooral het ontwerpen van effectief, efficiënt en bevredigend onderwijs, computerondersteund samenwerkend leren (CSCL), mediagebruik in het onderwijs en het verwerven van complex cognitieve vaardigheden.

Dieter Möckelmann
Eigenaar Dieter.nl, voor trainingen en consultancytrajecten in het onderwijs


Oorspronkelijk is Dieter geschiedenisdocent en hij werkte dan ook jarenlang voor Kennisnet als sectormanager primair onderwijs. Sinds 1 januari 2010 heeft hij zijn eigen bedrijf, Dieter.nl. Vanuit dit bedrijf verzorgt Dieter Möckelmann trainingen en consultancytrajecten voor het onderwijs, waarbij de effectieve inzet van ICT de rode draad is.

De laatste jaren is hij een veelgevraagd spreker en dagvoorzitter en soms wordt hij ‘trendwatcher in het onderwijs’ genoemd. Daarnaast heeft hij een eigen label ‘Like to Share’. Onder dit label organiseert hij evenementen die gaan over de impact van technologie op onderwijs en is hij hoofdredacteur van het Like to Share magazine.

Geschiedenis heeft nog steeds zijn passie. Tijdens zijn opleiding tot leraar is hij in aanraking gekomen met het internet. Direct zag Dieter de kans voor geschiedenisleraren (en geïnteresseerden) om het internet te gebruiken. Dat heeft geleid tot het huidige Historien.nl, een team van auteurs schrijft geschiedenis! Een onafhankelijke Nederlandse geschiedeniswebsite met dagelijks nieuws, artikelen, recensies, interviews en beeldmateriaal over uiteenlopende historische onderwerpen.