Sprekers

Ben jij klaar voor het zorgonderwijs van de toekomst? Meld je aan >

Menno de Bree
Docent ethiek en filosofie bij UMCG


Menno is filosoof. Hij doceert ethiek en filosofie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. Daarnaast geeft hij lezingen, trainingen en colleges in binnen- en buitenland. Elke zaterdag verschijnt zijn column ‘imperfecties’ in Het Financieele Dagblad, waarin hij zijn observaties koppelt aan een eigenzinnige behandeling van prangende levensvragen.

Lia Bijkerk
Onderwijskundige


Lia Bijkerk is sinds 1988 eigenaar van Edufit, een onderwijskundig trainings- en adviesbureau. Ze heeft zowel Pedagogiek als Onderwijskunde gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. In 2014 volgde ze de post-hbo-opleiding ‘Onderwijs en moderne media’ bij de Hogeschool Leiden. Lia heeft diverse boeken geschreven over Activerende werkvormen en Activerend opleiden.

Bij diverse hbo-instellingen heeft Lia trajecten uitgevoerd om de didactische bekwaamheid van de docenten te verhogen

Anna de Rijk
Oprichter stichting Zin in Onderwijs


Ik kom oorspronkelijk uit het jeugdwerk, maar ben al snel betrokken geraakt bij het onderwijs. Ik heb in projecten van de VO-raad meegewerkt aan onderwijsinnovaties, stimulering van loopbaanoriëntatie in vo en MBO en ontwikkeling van leiderschap. Ik geloof dat het de belangrijkste taak van onderwijs is om leerlingen alle kansen te bieden zichzelf te worden. Om te ontdekken, uit te vinden en fouten te kunnen maken. Onderwijs is voor mij werken aan de ontwikkeling van de hele mens, zorgen dat een kind/jongere zich kan ontplooien en ontwikkelen zodat de leerling zelf zijn toekomst vorm kan geven doordat hij weet wie hij is en wat hem drijft.

Els van Osch
Oprichter stichting Zin in Onderwijs


ik ben een onderwijsmens in hart en nieren. Begonnen als docent in het v(mb)o, heb ik allerlei functies en taken in onderwijssettings (van VO tot HO) gehad. Van decaan tot lerarenopleider, van innovator tot schooldirecteur.  Voor mij gaat onderwijs vooral om contact en relatie, het samen met anderen doen, samen leren, reflecteren en ontwikkelen. Het aanwakkeren van nieuwsgierigheid en motivatie is dé taak van de docent. Vertrouwen hebben in de autonomie van de student en vertrouwen dat de wil om te leren er van nature is. Door het met elkaar te doen en vanuit het waarom te vertrekken, wordt alle onderwijs zinvol.

Saskia Wenninger
Mediawetenschapper, adviseur & onderwijskundig ontwerper


Meer informatie volgt.

Kjell Lutz
Dagvoorzitter


Meer informatie volgt.

Leon van de Rijt
Talent Connector Ucreate


Ik ben –na het grootste deel van mijn werkend leven bij Defensie doorgebracht te hebben- vooral op zoek gegaan naar vraagtekens. Ik werk momenteel aan meerdere dingen, maar vooral aan de crossover tussen de gezondheidszorg en de creatieve industrie samen met mijn collega’s. De waarom-vraag die creatievelingen altijd en altijd goed weten te stellen, probeer ik ook binnen het onderwijs te brengen. Ik zie vooral toekomst in meer en meer ontwerpgericht denken voor jonge mensen. Toekomstig werk vraagt van jonge mensen dat ze vooral blijven nadenken over waarom ze dingen doen en vervolgens hoe ze de complexiteit aan kunnen pakken. Met het onderwijs probeert UCREATE hier de crossover te maken.

Ellen de Kwant
Onderwijskundige en hogeschooldocent


Ellen de Kwant is afgestudeerd als onderwijswetenschapper aan de Universiteit Utrecht en heeft een achtergrond als zorg- en onderwijsprofessional.

Op dit moment werkt zij als senior onderwijskundig adviseur voor het Instituut voor BewegingsStudies van de Hogeschool Utrecht (HU). Daarnaast is zij werkzaam voor het HU-brede Teaching and Learning Network(TLN).  Haar werkzaamheden bestaan voornamelijk uit het begeleiden van opleidingen bij het (her)ontwerpen en implementeren van onderwijsinnovaties.

Als onderzoeker neemt zij deel aan de onderzoekswerkplaats – Beoordeling in het Beroepsonderwijs – onder leiding van Liesbeth Baartman. Samen met Liesbeth werkt zij aan twee onderzoeksprojecten. Eén daarvan is de doorontwikkeling van het  KwaliteitsInstrument Toetsing (KIT 2.0), waarin de basisprincipes van programmatisch toetsen zijn verwerkt.