Image

De zorgprofessional van de toekomst
Jij leidt ze op, de zorgprofessionals van de toekomst. Maar hoe ziet die toekomst er uit? De technologie zorgt ervoor dat beroepen zullen verdwijnen en veranderen, en dat er nieuwe ontstaan. Dit heeft grote gevolgen voor de benodigde vaardigheden en skills, want hoe snel veroudert kennis en welke kennis is er straks nog relevant?

Hoe kunnen we aansluiten op de behoeften van de student?
Als we kijken naar de technologische innovaties heeft dit ook impact op het zorgonderwijs. Jonge mensen omarmen mobiel internet, sociale media en tablets. Deze nieuwe generatie neemt informatie anders op dan de manier waarop het zorgonderwijs wordt aangeboden. Om aan te kunnen blijven sluiten bij de student zijn er veranderingen nodig.


Let op: voor deze masterclass is een beperkt aantal plekken beschikbaar. Schrijf je daarom tijdig in >

Tweedaagse masterclass Zorgonderwijsvernieuwers

Deze tweedaagse masterclass gaat over de spagaat tussen de waarde van de menselijke kant en de impact van technologie op zorgonderwijs. Je leert meer over de 21-eeuwse in de praktijk en hoe je hier als docent of (praktijk)opleider op in kunt spelen. Zo kunnen we samen richting geven aan het zorgonderwijs van de toekomst, met focus op de benodigde vaardigheden van de zorgprofessional van de toekomst.

De vier key-notes gaan in op:

  1. De toekomst van het zorgonderwijs
  2. De digitale impact
  3. De ideale leeromgeving
  4. Het waarom, wat en hoe van 21st century skills in het zorgonderwijs

Dag 1
Vrijdag 21 mei
09.30 - 16.00 uur


Dag 2
Vrijdag 28 mei
09.30 - 16.00 uur


Digitale impact op het zorgonderwijs
door Peter Joosten


Wat zijn de gevolgen van nieuwe technologie zoals virtual reality, sensortechnologie, robotisering, kunstmatige intelligentie en biotechnologie op de samenleving? De technologisering van de wereld heeft onmiskenbaar consequenties voor allerlei instituties, waaronder het zorgonderwijs. Tijdens deze masterclass komen dan ook technologische ontwikkelingen en oplossingen aan bod die iedereen binnen het zorgonderwijs zou moeten kennen.

Wat zijn de vragen waar we nú al over moeten nadenken en met elkaar over moeten praten?

Met extra aandacht voor:

  • Differentiatie met ICT
  • Sociale, culturele en ethische aspecten van technologische ontwikkelingen
  • Mensverbetering, alle mogelijkheden om jezelf cognitief of fysiek te verbeteren of om bijvoorbeeld je zintuigen uit te breiden.

Voortdurend ontwikkelen met tijdelijke oplossingen
door Martijn Aslander


De veranderingen gaan nu zo snel dat er helemaal geen tijd meer is voor het maken van uitvoerige plannen, die meestal alweer achterhaald zijn als de planning eindelijk af is. Tijd voor een andere aanpak.

Martijn Aslander neemt je mee naar de toekomst van het onderwijs. Juist daar belemmeren hiërarchische lagen de hands-on oplossingen die snel en eenvoudig tot stand hadden kunnen komen. Het (middelbaar en hoger) onderwijs heeft als taak om jongvolwassenen voor te bereiden op een zelfstandig leven in de maatschappij. Is het dan niet wonderlijk dat we onze pedagogische interventies daar níét op aanpassen? Elke school heeft digiborden, wifi en een elektronische leeromgeving. Maar onze houding ten opzichte van de veranderende wereld is nog lang niet aangepast.

Banen verdwijnen (denk maar aan de postbode), organisaties veranderen en vasthouden leidt tot enkel beknelling. Wil het onderwijs overleven, dan zal het die veranderingen moeten toejuichen in plaats van afwijzen. En laten we over één ding helder zijn: onze jongeren zijn allang begonnen!

De ideale leeromgeving
door Paul Kirschner


Honderd jaar cognitief wetenschappelijk onderzoek leverde een schat aan informatie op over effectieve en efficiënte strategieën die breed inzetbaar zijn om het leren van leerlingen te bevorderen. Ze zijn zeer effectief, kosten even veel of zelfs minder tijd dan strategieën die minder goed werken, zijn gemakkelijk implementeerbaar en zijn onmiddellijk toepasbaar, over verschillende vakken en leerjaren heen.

Paul Kirschner zal tijdens dit onderdeel ingaan op:

  • Leerstrategieën die in de cognitieve psychologie hun waarde ruimschoots bewezen hebben
  • Het verschil tussen “Evidence Based” en “Evidence Informed” leerstrategieën

De 11! (21st century skills)
door Dieter Möckelmann


Uit onderzoek is gebleken dat de 21e eeuwse vaardigheden nog weinig doelgericht en structureel aan de orde komen op scholen. Ook in reguliere methodes komen de vaardigheden weinig voor. Dat terwijl het zo belangrijk is dat wij onze leerlingen voorbereiden op de toekomst die door de snelle technologische ontwikkelingen steeds digitale wordt.

Dieter zal tijdens deze masterclass de 21st Century Skills laten ervaren; in het bijzonder zijn de elementen die vallen onder de ‘digitale geletterdheid’ in onze context interessant.

Praktische informatie
  • 21 en 28 mei 2021
  • 09:30 – 16:00 uur
  • Van der Valk Amersfoort-A1
  • vanaf 1.199,-
Voor wie?

Wil jij in twee dagen de diepte in om als pionier de zorgprofessionals van de 21e eeuw klaar te stomen? Dan is dit de masterclass voor jou.

Vroegboektarief
€999,- per persoon
btw vrij

Schrijf je in >

Regulier tarief
€1199,- per persoon
btw vrij

Schrijf je in >