Image
Verbeter je onderwijs, je lessen, je leeromgeving, je student én jezelf!

Wat lijkt wel en niet te werken bij studenten? Hoe kan je studenten activeren en enthousiasmeren? Welke  werkvormen zorgen voor meer afwisseling in jouw lessen? Welke leerstrategieën bijdragen aan ideale leeromgeving? Hoe je je studenten bij de (online) les houdt? En hoe blijf je als docent of (praktijk)opleider zelf in balans?

De stroomversnelling rond digitaal onderwijs was misschien aanvankelijk uit noodzaak vanwege corona, maar bevalt beter dan verwacht. Het lijkt erop dat hybride onderwijs een rol gaat spelen in de toekomst, maar hoe kan het fysieke lesgeven het beste gecombineerd worden met les op afstand? Hierbij sta jij voor de uitdaging om je onderwijs, je lessen, je leeromgeving, je student én jezelf te verbeteren. Om elke dag weer te innoveren. Hoe zorg je, bijvoorbeeld, dat leerlingen betrokken blijven en actief met de les meedoen?  Welke kleine stappen kun je zetten om jouw onderwijs te blijven vernieuwen? Dat leer je tijdens het congres Zorgonderwijsvernieuwers.

5 keynote sprekers geven jou antwoord op de vragen:


Image

Ben jij erbij op 26 november?

Uitverkocht!
  • Ontvangst

    08.45 uur

  • Opening door de dagvoorzitter

    09.15 uur

  • Waarmee maak je jouw leeromgeving steeds beter?

    09.30 uur
    Het creëren van een uitdagende leerervaring
    door Paul Kirschner, Universiteitshoogleraar en hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit

    100 jaar wetenschappelijk onderzoek leverde een schat aan informatie op over leerstrategieën. Leerstrategieën die in de cognitieve psychologie hun waarde bewezen hebben. Paul Kirschner vertelt welke strategieën je in kunt zetten om het leren van studenten en professionals te bevorderen. Een tipje van de sluier: ze zijn effectief, makkelijk te implementeren en onmiddellijk toepasbaar.

    Paul Kirschner gaat tijdens dit onderdeel in op:

    • Hoe je “Evidence Based” en “Evidence Informed” strategieën inzet om de ideale leeromgeving te creëren
    • Welke mythes uit het onderwijs (de leerpiramide, multitasken en leerstijlen) wel of juist niet effectief zijn
    • Hoe jij als docent het verschil maakt, door leerstrategieën en leervoorkeuren optimaal te benutten

  • Korte break

    10.30 uur

  • Waarmee maak je jouw onderwijs steeds beter?

    10.50 uur
    De weg naar toekomstbestendig hybride zorgonderwijs!
    door Dirk Megens, (hybride) docent, auteur en eigenaar van meneermegens.nl

    Hybride onderwijs geven valt niet mee, al helemaal niet binnen het zorgonderwijs. Hoe kan je als docent of praktijkopleider studenten en professionals op afstand managen? Welke nieuwe en andere vaardigheden heb je nodig? En hoe kan je zowel studenten op afstand, als studenten in de klas lesgeven zonder dat je beide groepen inhoudelijk te kort doet?

    Na deze keynote weet je:

    • Wat de randvoorwaarden voor goed hybride onderwijs zijn
    • Wat deze vorm van onderwijs van de docenten en praktijkopleiders vraagt
    • Welke lessen (qua didactiek en werkvormen) je uit de COVID-periode kunt trekken

  • Lunchpauze

    12.20 uur

  • Waarmee maak je jouw (klinische) les steeds beter?

    13.20 uur
    (Online) werkvormen voor meer variatie in jouw lessen
    door Miriam Boer, manager AVL Academie en één van de auteurs van het Groot Werkvormenboek voor de zorg

    Hoe maak je leren effectiever en tegelijkertijd leuker? Wil jij eens wat anders met jouw klinische les? En wil je zelf de impact van leerprincipes ervaren? Ga mee op avontuur en maak van jouw les een leerbeleving!

    Iedereen kan maar 10 minuten geconcentreerd luisteren. Door werkvormen in te zetten help je anderen te focussen. Ook blijft de kennis beter hangen als je actief leert. Bovendien leert iedereen op een net wat andere manier. Variatie in de manier waarop je informatie aanbiedt, vergroot het leerrendement. Na deze keynote, inclusief voorbeelden uit de praktijk, weet je:

    • Hoe je jouw klinische lessen ontwerpt zoals Walt Disney zou doen en welke tools daarbij helpen,
    • Hoe je gedrag stuurt zodat het past bij jouw inhoudelijke doel
    • Welke verschillende werkvormen je voor deze lessen kunt inzetten, zodat jij het leren nog leuker, effectiever en efficiënter maakt!

  • Korte break

    14.50 uur

  • Waarmee maak je jezelf als docent of (praktijk)opleider steeds beter?

    15.10 uur
    Op zoek naar een nieuwe, gezonde balans in je werk
    door Mia Wessels, arts en oprichter van Metanoia

    Werk is binnen het zorgonderwijs nooit af. Je kunt namelijk niet ‘een beetje lesgeven’. Regelmatig moet je ’s avonds werken of in de weekenden en nog steeds is de effectieve tijd die je met de student of zorgprofessional kunt besteden in verhouding veel te weinig. De afgelopen periode heeft bovendien jouw werk drastisch veranderd, waardoor je op zoek moet naar een nieuwe, gezonde, balans in jouw werk en leven. Toch wordt op de werkvloer de vraag 'hoe gaat het met je?' vaak niet gesteld of écht beantwoordt. Er is veel aandacht voor vakinhoudelijke ontwikkeling, maar persoonlijke verhalen worden vaak bewaard voor de privésfeer.
    Tijdens dit onderdeel gaat Mia in op hoe jij als docent of praktijkopleider zelf de gezonde balans in jouw werk kunt vinden.

    • Waar kan jij zelf beginnen als het gaat om zelfzorg?
    • Hoe kunnen de werkcultuur en het creëren van een veilig leerklimaat bijdragen aan meer werkplezier?
    • Hoe leer je het “onzichtbare” benoemen van wat er tussen jou en bijvoorbeeld jouw studenten speelt?

  • Waarmee maak je jouw student steeds beter?

    15.45 uur
    Studenten bij de les houden in een online of hybride leeromgeving
    door Mark Mieras, auteur en wetenschapsjournalist

    Ineens doen we alles digitaal: lesgeven, vergaderen, ontmoeten… Scheelt reistijd, zeker! Maar waarom raken we toch oververmoeid, soms overspannen, eenzaam en zelfs zwaarmoedig? Waarom zijn er zoveel misverstanden en leren we trager? De Corona-tijd laat zien hoe subtiel en belichaamd intermenselijke communicatie, empathie en leerprocessen werken. Wat er allemaal misgaat als zintuigen, spiegelneuronen en interactie van slag raken.

    • Hoe motiveer je je studenten?
    • Hoe verhoog je hun concentratie?
    • Hoe zet je hun geheugen aan?
    • Kortom, hoe kan je als docent of praktijkopleider de student of professional ook online bij de les houden?

  • Afsluiting door de dagvoorzitter

    16.50 uur

  • Netwerkborrel

    17.00 uur

Voor wie?

Dit congres is geschikt voor docenten, (praktijk)opleiders, onderwijsontwikkelaars en opleidingsmanagers in het (zorg)onderwijs, werkzaam bij een hogeschool, MBO-instelling, ziekenhuis, opleidingsinstituut, universiteit of zorginstelling.

Praktische informatie

Programma

Extra: vul je eigen lestoolkit!
Tijdens het congres krijg je van ons een (online) lestoolkit, die je zelf na elke keynote aanvult. De toolkit is een aparte pagina op workflowy, waarin wij als organisatie de dag samenvatten, maar waar jij als deelnemer ook jouw aantekeningen in kunt toevoegen. Zo weet jij na het congres concreet wat jij morgen anders kunnen doen.

 
Wil jij ook je onderwijs, je lessen, je leeromgeving, je student én jezelf verbeteren?

Uitverkocht